Vinttikomerossaan neito
tunsi, että hetki on tullut. Aurinko lämmittää kaupungin reunalla rintamamiestalon
yläkertaa ja ajaa feromonit liikkeelle. Oliko edellisestä kerrasta niin pitkä
aika. Talvi oli ollut kylmä ja puutteellinen eikä asunto antanut tilaa
riehahtelulle. Neito oikoo jäseniään ja
tarkastelee sääriään – olisiko syytä siistiä niitä. Antaa olla, kyllä
hippityyli vielä vetoaa. Kynnet ovat kauniit eikä ripsissäkään ole moittimista.
Arska ja minä olemme menossa
tilauslinjalla muiden mukana luokkaretkelle eläintieteelliseen museoon.
Olisimme halunneet mennä Turkuun ja Turun linnaan, mutta emme päässeet
kotikaupunkia pitemmälle. Museon edessä on hirvi, mutta onneksi vain patsaana.
Se tuskin aiheuttaa hirvikolaria.
Museossa haisee kemikaalille.
Se on varmaan formaldehydin, lattiavahan ja säilöntäpurkkien spriin sekoitus.
Opettaja jää hankkimaan pääsylippuja, mutta me silpaisemme Arskan kanssa
kierreportaita yläkertaan. Siellä on kaksipäinen vasikka, joka katsoo meitä
toinen pää kallellaan ja toinen vaakasuorassa.
Yläkerran ovi on tiukka
eikä tahdo aueta. Varauloskäynti on ulkovintissä, paikassa, jossa kaksi
vajaakanttista lautaa on sattunut samaan kohtaan. Laudoituksessa on suikulainen
aukko, kuin karjalanpiirakka pystyasennossa, mutta isompi. Seinä on varjon
puolella, mutta aurinko osuu vastapäiseen pihariviin ja saa punamullan
hehkumaan kuin perhosen siiven. Neitonen hivuttautuu salaa ulos, ettei
kasvimaata kuokkiva mustatakki huomaisi sitä ja onnistuu.
Museossa on monenlaisia eläimiä,
minusta kudu –antilooppi nytkähtää, mutta Arska sanoo:
-
se on täytetty,
ja niin se onkin, mutta
liikahtiko se silti.
Lasin takana oleviin
biotooppeihin on sijoitettu eläimiä luonnolliseen ympäristöön. Kun painaa
nappia, ne ovat rivissä kuin isosiskoni haitarin säestyspuolen nappulat, valo
syttyy töyhtötiaisen pyrstössä kuusen oksalla. Hetken päästä valo sammuu, mutta
me koetamme Arskan kanssa nappuloita nopeasti painamalla saada ne kaikki palamaan
samanaikaisesti. Opettaja lähestyy muun luokan kanssa kaksi hikarityttöä
käsipuolessaan. Me menemme alta pois.
Laskeudumme pohjakerrokseen,
jossa isot kaksoisovet ovat raollaan. Ovessa lukee: vain henkilökunnalle, mutta
emme anna sen häiritä, koska henkilökuntaa ei ole näkyvissä. Huoneessa on
lasihyllyillä loputtomiin purnukoita, joissa on olmin kelmeitä sammakoita ja
käärmeen sikiöitä viinassa uiskentelemassa. Siellä on myös pieniä jyrsijän
pääkalloja pitkät etuhampaat ristissä.
Etenemme varovasti hyllyjen
välissä. Ne yltävät kattoon asti. Huoneen takaseinällä on isoja kaappeja,
joissa on laatikoita päällekkäin yhtä tiheässä kuin meidän keittiössä
leikkuulautoja. Vedän yhden laatikon auki. Se on täynnä perhosia. Vieri
vieressä samanlaisia neulaan pistettyjä mitättömän näköisiä yöperhosia.
Laatikko liukuu laakereillaan äänettömästi kiinni. Avaan seuraavan. Siellä on
punaisia isosilmäisiä päiväperhosia.
Tunnistan nokkosperhosen. Yhdessä rivissä on nokkosperhosen näköisiä isoja
lepattajia. Perhoset on lävistetty neulalla ja perhosen alapuolella on pieni lappu,
jossa lukee: Nymphalis Io, leg. Adolf Lilius, 12.7.1969.
Neito siirtyy piharivin
seinustalle ja asettuu aurinkoon. Se räpyttelee hetken silmiään ennen kuin
sulkee ne kokonaan ja alkaa nauttia lämmöstä. Sitä riittää vielä neljäksi
miljardiksi vuodeksi mutta tämänpäiväinen annos saa nesteen kiertämään
suonissa. Neito näyttää auringonvalossa ikäneitoselta, jolta meikki on jäänyt
viimeistelemättä.
Kotimatkalla bussissa muut
puhuvat kaksipäisestä vasikasta ja museon katossa roikkuneesta delfiinistä.
Opettaja pyytää etuosaan kertomaan mikrofoniin, mikä oli museossa mieluisinta.
Me emme Arskan kanssa mene. Jäisimme kiinni.
Päätämme ryhtyä keräämään
perhosia. Meillä on kotona kirjahyllyssä pieni vihreä kirja, jossa on perhosen
kuvia ja lopussa perhostenkeräilyjuttuja. Äiti ompelee minulle vanhasta tylli
–verhosta perhoshaavin, johon varsi saadaan katkenneesta suksisauvasta.
Rautalanka pitää haavin suun auki. Pussin pohja pitää olla tasainen eikä
suippo, jotta perhoset eivät jauhaudu rikki.
Arskan äiti on työssä
apteekissa. Käymme ostamassa pienen pullon etikkaeetteriä. Sillä otetaan perhoselta
henki pois purkissa, jonka pohjalla olevaan pumpuliin on imeytetty pari tippaa
myrkkyä.
Kun ikäneito on saanut
veren kiertämään, se lähtee kohti kaupunkia. Lenseä kevättuuli pyörittelee
hameenhelmoja ja saa neidon hypähtelemään sinne tänne.
Kerrostalon vieressä on
joutomaa, jossa kasvaa pujoa ja nokkosta. Sinne suuntaamme Arskan kanssa haavit
olalla. Selkärepussa on auschwitz, jolla
kaasutamme perhoset kuoliaiksi.
Neitoperhonen haistaa
nokkosen, jota se on toukkana syönyt. Nokkonen on sille äidinmaitoa.
Joutomaalla on myös ohdakkeita. Sellaisen kukalle perhonen laskeutuu ja alkaa
imeä keväistä mesiateriaa siivet supussa ja posket lommolla.
Askeleemme on jo
malttamaton. Aukiolla ei näy perhosia, mutta kun kahlaamme kasvustossa, muutama
valkoinen perhonen lähtee lentoon. Samassa huomaan ohdakkeessa ison perhosen,
jonka siiven aluset ovat mustat. Huitaisen haavillani ja perhonen putoaa sen
pohjalle. Huudan innoissani Arskalle, elämäni ensimmäinen perhonen. Ujutan etikkaeetteripurkin haaviin ja
kalastan perhosen siihen ja nopeasti kansi päälle. Sanon Arskalle, että nyt
lähdemme kotiin panemaan perhosen lautaan.
Isä on tehnyt minulle
haapalaudasta kuivatustelineen. Kahden puun välissä on pieni rako. Laudat isä
höyläsi loivaksi kiilaksi, että perhoset asettuisivat kuivuessaan kauniisti.
Perhonen liikkuu vielä
purkissa vähän, mutta kun liike on pysähtynyt otan heti sen pois ja työnnän
nuppineulan keskiruumiin lävitse. Panen perhosen pinteliin, levitän sen siivet
ja kiinnitän ne neuloilla ja paperiliuskoilla.
Neitoperhonen, lat. Nyphalis
Io. Sillä on pitkät tuntosarvet ja kauniit punaiset siivet, joissa on isot
silmät.
Otan seuraavana päivänä
perhosen irti laudasta, siirtääkseni sen ikkunalliseen paitalaatikkoon, jossa
on pohjalla styroksilevy. Se alkaakin räpistellä ja putoaa lattialle. Nuppinaula
selkäkilvessä on liian raskas kuorma. Perhonen hakkaa siivillään kuin suomen
lippu kahdeksan boforin tuulessa ja menee pitkin lattiaa. Ennen kuin saan sen
kiinni ja etikkaeetteripurkkiin on se hakannut siipisuomunsa irti ja on aivan
valju. Purkissa eläin vapautetaan kärsimyksistään, mutta siitä ei ole enää
perhoskokoelmani ensimmäiseksi yksilöksi.
Ja mikä oli tarinan opetus:
ei kannata ottaa lävistyksiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti