ERÄS OIKEUDENKÄYNTI
Maailman tunnetuin oikeudenkäynti oli välitön ja
suullinen ja hoidettiin akkusatorisesti eli syyttämisperiaatteen mukaisesti.
Sitten menikin parituhatta vuotta ennen kuin Suomessa säädettiin laki
oikeudenkäynnistä rikosprosessissa, jossa nämä periaatteet vahvistettiin.
Jeesuksen toimet olivat antaneet ylipapeille ja
lainoppineille syytä epäillä, että hän on syyllistynyt rikokseen. Juudas
–niminen maailmankaikkeuden hitunen ei tuottanut asiaperusteita rikosepäilylle,
mutta auttoi epäillyn tunnistamisessa ja kiinniotossa. Rikoksesta epäillyt ovat
taipuvaisia välttelemään oikeudenkäyntiä ja vangitseminen puutarhassa varmisti
mahdollisuuden kuulustella epäiltyä itseään esitutkinnassa ja
oikeudenkäynnissä. Sillä oli merkitystä myös mahdollisen rangaistuksen
täytäntöönpanon turvaamiseksi.
Kiinniottajat olivat roomalaisia sotilaita ja
vapaaehtoisia siviileitä, täydennyspoliiseja. Vangitseminen ei sujunut aivan
ongelmitta, koska Pietari laittoi hanttiin ja löi miekalla korvan irti eräältä
kiinniottajalta, Malkokselta, joka oli ylipapin palvelija. Malkoksen sukulainen
tunnisti myöhemmin Pietarin temppelipihalla ennen kuin kukko lauloi ja oli
lähellä ettei hänestä tullut Jeesuksen rikoskumppania.
Korvan irrottaja syyllistyi epäilemättä virkamiehen
väkivaltaiseen vastustamiseen, mutta teko jäi seurauksitta, koska nyt oltiin
pyytämässä isompaa kalaa ja vammat jäivät vähäisiksi Jeesuksen pantua korvan
takaisin paikalleen.
Jeesus moitiskeli Pietaria miekkaan tarttumisesta
vaikka itse tiesi, että hänen joukkonsa varustukseen kuului kaksi miekkaa. Kun
on varustauduttu, varustukseen usein turvaudutaan. Sen vuoksi teräaseen
kantaminen yleisellä paikalla on nyttemmin kielletty.
Kiinni pysyminen varmistettiin panemalla Jeesus
köysiin.
Esitutkinta käynnistyi ylipapin ja lainoppineiden suorittamalla
kuulustelulla. Yksi oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin keskeisiä periaatteita on
asianosaisen mahdollisuus sanoa haluamansa: kuulemisperiaate. Jeesus käytti
tilaisuuden hyväkseen tässä vaiheessa, mutta turvautui myöhemmin vieläkin voimassa
olevaan oikeuteen olla sanomatta mitään, ainakin hän oli hyvin lyhytsanainen.
Rikoksesta epäillyn ja syytetyn ei tarvitse edistää oman syyllisyytensä
selvittämistä eikä hänellä ole totuudessa pysymisvelvollisuutta.
Esitutkinnassa kuultiin monia todistajia, mutta
heidän kertomuksensa olivat siinä määrin ristiriitaisia (sana sopii tähän
yhteyteen), että ne eivät riittäneet näytöksi seuraavaan portaaseen,
todennäköisiin syihin syytteen tueksi. Jeesuksen olisi kannattanut olla
lausumatta mitään sillä se mitä hän itse sanoi muodostui lopulta raskauttavaksi
näytöksi. Lausuma täytti virkavallan anastuksen (Jumalan) ja jumalanpilkan
yhdistelmän tunnusmerkistön, jolla ylipappien mitta täyttyi.
Esitutkinnan ja syyttämisen hoiti sama taho: ylipapit
ja kirjanoppineet. Menettely oli sama kuin suomalaisessa
nimismiesjärjestelmässä, jossa nimismies tutki ja syytti kihlakunnanoikeudessa.
Oikeudenkäyntiaineisto esitettiin suoraan ja
välittömästi sille oikeuden kokoonpanolle, joka ratkaisisi asian. Juttu
istuttiin yhden tuomarin kokoonpanossa, jossa tuomarina oli maaherra Pilatus.
Oikeudenkäynti oli suullinen, se ei ollut edes suullis-pöytäkirjallinen niin
kuin Suomessa ennen vuotta 1997 ja nykyisinkin, jos näyttää siltä, että puheet
esitutkinnassa ja oikeudenkäynnissä kulkevat eri tahtiin.
Asianajolaitos ei ollut vielä kehittynyt niin
pitkälle, että Jeesuksella olisi ollut avustajaa. Olisi ehkä kannattanut olla,
mutta ilmeisesti asianajajia ei haluttu sotkemaan maailmanhistoriallisesti
merkittävän jutun lopputulosta.
Tuohon aikaan katsottiin myös, että oikeudenmukainen
tuomari voisi yksin ratkaista asian. Pilatus ottikin huomioon Jeesuksen
puolesta puhuvat seikat ja katsoi ettei näyttö oikein riitä ja epäili koko
oikeudenkäynnin motiiviksi kateutta.
Oikeudenkäynti oli avointa ja läpinäkyvää, koska
yleisö saattoi seurata sitä. Oikeudenkäynnin lopputulokseen pyrkivät tosin vaikuttamaan
ulkopuoliset tahot. Pilatus kävi oikeudenkäynnin aikana vuoropuhelua palatsin
pihalla olleiden juutalaisten kanssa, jotka vaativat langettavaa tuomiota ja
vaimonsa kanssa, joka pyysi Pilatusta säästämään miehen. Nykyisin
päätösharkinta on salaista ja hyvästä syystä.
Näyttö ei Pilatukselle riittänyt ja hän yritti
luikerrella tilanteesta tarjoamalla tavan mukaisesti armoa rosvo Barabbakselle
tai Jeesukselle. Kansa huusi vapaaksi Barabbaksen ja Pilatus asiallisesti
ottaen tuomitsi Jeesuksen kuolemaan ristiinnaulitsemalla vaikka tuomiolauselma
ilmensi lähinnä välinpitämättömyyttä. Liitännäisrangaistuksena hän ruoskitutti
Jeesuksen.
Nykyisen median roolia hoitivat kansa ja sotilaat
lyömällä ja pilkkaamalla epäiltyä, syytettyä ja tuomittua oikeudenkäynnin eri
vaiheissa.
Muutoksenhakuoikeutta ei ollut ja täytäntöönpanoon
ryhdyttiin varsin pian. Eräänlaisena liitännäisseuraamuksena voitaneen pitää
velvoitetta kantaa itse täytäntöönpanoväline. Jeesuksen voimien loputtua ristin
kantajaksi pakotettiin vapaaehtoiseksi paikalle osunut töllistelijä Simon
Kyreneläinen.
Ainoa tunnettu oikeudenkäyntiin liittyvä kirjallinen
asiakirja on Jeesuksen ristiin naulattu taulu, täytäntöönpanoasiakirja, johon
Pilatus oli kirjoittanut lyhenteen I.N.R.I. Siitä hän sentään piti päänsä,
vaikka teksti ei kelvannut ylipapeille.
Viestinnällisesti riittävän informaatioarvon saamiseksi teksti oli kolmella
kielellä.
Jeesuksen omaisuus, vaateparsi, meni valtiolle,
joskin sotilaat vetivät välistä heittämällä siitä arpaa. Täytäntöönpanoviranomaisina
sotilaat hoitivat muutkin käytännön toimet, joidenkin mielestä hutiloiden.
Siitä syntyikin uusi uskonto.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti